اخبار و مقالات

مون نایت: از دنیای مردگان، بهترین داستان برای شروع!

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ 0 894
توسط : کمیک فارسی

مقدمه: با عرض سلام خدمت همه شما خوانندگان عزیز این مطلب، امروز در این مقاله قصد دارم تا شما را با یکی از بهترین آرک های داستانی شخصیت مون نایت آشنا کنم، آرک داستانی "از دنیای مردگان" تمام آن چیزی است که یک خواننده نا آشنا با کمیک های مون نایت نیاز دارد تا به کمک آن ماجراجویی اش را در دنیای مون نایت آغاز کند. شاید یکی از اصلی ترین دلایلی که خود من هم به عنوان مترجم به سراغ این آرک رفتم همین بود، از دنیای مردگان خواننده اش را از نقطه صفر تا نقطه صد داستان یک لحظه هم رها نمی‌کند و به بهترین شیوه ممکن به مخاطبش نشان می‌دهد که با باقی آثار کمیک بوکی تفاوت دارد. در حقیقت وارن الیس در این داستان اصلا سعی نمی‌کند تا مانند اکثر نویسندگان روشن فکر نمای دنیای کمیک بوک داستانش را متفاوت جلوه بدهد، اصلاً! بلکه این وظیفه را به خود داستان محول می‌کند و در انتهای داستان می‌بینیم که موفق هم می‌شود. فکر می‌کنم اگر بخواهم برای این مطلب یک مقدمه باب میل خودم بنویسم باید خیلی بیشتر از اینها این مقدمه را ادامه بدهم، چون که حتی در مقام مترجم هم "از دنیای مردگان" قطعاً در بین آثاری قرار می‌گیرد که واقعا در حین ترجمه آن از فرایند کار لذت بردم و از اینکه دوست داران فارسی زبان دنیای کمیک این داستان را با ترجمه بنده مطالعه می‌کنند بسیار خوشحالم، در واقع به عقیده شخصی من این داستان یکی از دو داستان برتر تاریخ مون نایت به حساب می‌آید و از اینکه در کارنامه آثار ترجمه شده بنده جای دارد بسیار مفتخرم، اما متاسفانه برای اینکه مطلب از حوصله شما خوانندگان عزیز خارج نشود همینجا مقدمه را تمام می‌کنیم و در ادامه به واکاوی این کمیک تکرار نشدنی می‌پردازیم، با من همراه باشید...

وارن الیس در اولین صفحه مقدمه آرک "از دنیای مردگان" دست به کار جالبی زده است و متنی کوتاه برای مخاطب به عنوان مقدمه ای برای داستان در نظر گرفته است، کمیک اینگونه آغاز می‌شود:

 

"سربازی به نام مارک اسپکتر کشته شد، آن هم درست زیر مجسمه یکی از خدایان باستانی مصر به نام کانشو (khonshu). او زیر سایه خدای ماه به زندگی بازگشت، و با پوشیدن لباس مبدل برای رستگاری به مبارزه با جنایت پرداخت. او کاملا دیوانه، و ناپدید شد. و هم اکنون ادامه ماجرا."

 

در واقع وارن الیس با این مقدمه مختصر و موفید قصد دارد که به خواننده پیش زمینه ای کوتاه از داستانی که پیش رویش است بدهد بدون اینکه چیزی را برای خواننده افشا کند. زیرا الیس قصد دارد تا خواننده را از همین صفحه اول با شخصیت اول داستان همراه کند، وارن الیس می‌خواهد تا برای مون نایت داستانی از بیخ و بن روایت کند و بجز هواداران قدیمی مون نایت خوانندگاه جدید را نیز به خواندن داستانش جذب کند، به همین علت هم آرک داستانی از دنیای مردگان به این خاطر در بین کمیک های شخصیت مون نایت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. الیس در مون نایت کار سختی را انجام می‌دهد، زیرا بر خلاف آثار قدیمی اش اینبار باید یک شخصیت چهار وجهی را به خوانندگان عرضه کند، آن هم بدون آنکه این پیچیدگی های مون نایت برای مخاطبان جدید خسته کننده و لوس بشود. آرک داستانی از دنیای مردگان از همان ابتدا به خواننده اش تفهیم می‌کند که هیچ لزومی برای خواندن داستان های مون نایت در گذشته وجود ندارد و هر خواننده ای با هر سلیقه ای می‌تواند از داستان "از دنیای مردگان" به عنوان یک سکوی پرتاب به داخل دنیای کمیک های مون نایت استفاده کند. سکوی پرتابی که در طول هیچ یک از شش شماره اش دل مخاطبش را نمی‌زند و شماره به شماره جذاب تر می‌شود. حتی جالب است این را هم بگویم که خود من هم وقتی برای اولین بار این آرک داستانی را مطالعه کردم دقیقا حسی مشابه با خوانندن آرک نیو 52 کمیک دیسی داشتم، اللخصوص کمیک های بتمن نیو 52. در واقع وارن الیس در از دنیای مردگان موفق می‌شود شگفتی ای که پیش از این اسکات اسنایدر برای شخصیت بتمن در ران نیو 52 کمیک های انتشارات دیسی آفریده بود را برای شخصیت مون نایت تکرار کند و هدیه ای ویژه به دنیای کمیک های جدید مارول بدهد!

همانطور که گفتم برای خواندن آرک از دنیای مردگان شما به هیچ پیش زمینه ای احتیاج ندارید و می‌توانید از این آرک به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. همچنین آرک از دنیای مردگان را می‌توان جزو کمیک هایی دانست که مطالعه اش برای هر خواننده تازه کاری آسان است و شما در طول شش شماره داستانی جذاب و کوتاه را شاهد خواهید بود. داستان با وجود دیالوگ های جذاب بین شخصیت هایش بر روی طراحی اش هم نیز تکیه کرده است و محصول نهایی یک شاهکار از آب در آمده است. در حقیقت آرک داستانی از دنیای مردگان نمونه بارز آن چیزی است که هر کمیک بوکی باید باشد، داستانی عالی و طراحی ای شاهکار که این وجه تا شماره آخر به یکدیگر کمک می‌کنند و در واقع مکمل یکدیگر هستند. یکی دیگر از نکات مهمی که در طی خواندن این اثر برای من شخص جالب توجه بود این بود که الیس از شماره 1 تا شماره 5 این آرک داستانی با وجود اینکه در شماره اول استارت یک خط داستانی اصلی را می‌زند اما در شماره های بعد یعنی شماره های 2،3،4 و 5 داستانک های کوتاه و جذابی را برای مون نایت نیز روایت می‌کند و در انتها در شماره ششم و آخر با کمک گرفتن از پیچ و تاب های همان داستانک ها به خط داستانی اصلی باز می‌گردد و یک پایان بندی بی نظیر برای داستانش خلق می‌کند! در حقیقت وارن الیس در این آرک داستانی خواننده را از شماره اول با مون نایت همراه می‌کند و این همراهی تا صفحه آخر شماره آخر قطع نمی‌شود، الیس مون نایت را برای خواننده ملموس می‌کند، قابل درک می‌کند، شخصیت مون نایت را دوست داشتنی می‌کند بدون آنکه به ریشه اصلی شخصیت ضربه بزند. کاری که الیس در سری "از دنیای مردگان" انجام می‌دهد بعد از گذشت سال ها برای هیچ شخصیتی رخ نداده است و همین امر گواهی بر نبوغ این بزرگ مرد دنیای کمیک است. به راستی که می‌توان وارن الیس را یکی از بزرگترین مغز های متفکر دنیای کمیک بوک در عصر حاضر دانست و آرک "از دنیای مردگان" هم تکه ای کوچک از شاهکار های این مرد افسانه ای است.

 

حرف آخر: آرک از دنیای مردگان آرک عجیبی است، چرا که یک نوجوان می‌تواند فقط بخاطر ظاهر به اصطلاح عامیانه "خفن" مون نایت جذب خواندن این کمیک بشود، یک طرفدار قدیمی می‌تواند بخاطر ظاهر بروز شده شخصیت مورد علاقه اش و خواندن یک داستان تازه و بی نقص از شخصیت مون نایت این کمیک را بخواند، یک شخص علاقه مند به داستان های معمایی مثل رمان های آگاتا کریستی می‌تواند این کمیک را مطالعه کند و از حل کردن پازل های معمایی کوچک داستان به همراه مون نایت لذت ببرد و حتی یک شخص صرفا علاقه مند به تاریخ اساطیر مصر هم می‌تواند این کمیک را بخواند و با بعد های فانتزی خدایان باستان مصر بیشتر آشنا بشود و در نهایت از خواندن این داستان لذت ببرد... از دنیای مردگان کمیکی برای همه است! چه در جایگاه مترجم این کمیک، چه در جایگاه یک مقاله نویس، چه در جایگاه یک طرفدار و چه در جایگاه یک دوست فقط برایتان یک پیشنهاد دارم... به هیچ وجه آرک داستانی از دنیای مردگان را از دست ندهید.

 

 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار کمیک ایمیل خود را وارد کنید