اخبار و مقالات

نقد و بررسی قسمت اول انیمیشن بتمن: هالووین طولانی

۱۸ تیر ۱۴۰۰ 0 1358
توسط : کمیک فارسی

 

دنیای انیمیشنی کمپانی دیسی، و مخصوصاً انیمیشن های شخصیت بتمن بر اساس اصل اقتباس کردن شکل گرفته اند. طی سالیان اخیر، انیمیشن های اقتباسی زیبایی از روی کمیک های معروف بتمن ساخته شده اند. انیمیشن هایی زیبا مثل The Dark Knight Returns و Batman: Year One، با انتشار قسمت اول انیمیشن بتمن: هالووین طولانی حال نوبت خط زدن اسم کمیک شاهکار هالووین طولانی از لیست کمیک های صاحب انیمیشن شوالیه شنل پوش است. و از آن مهم تر اینکه می توانم در همین ابتدای نقد بگویم که این انیمیشن دینش را به منبع اقتباسش به خوبی ادا کرده.

 

انیمیشن بتمن: هالووین طولانی هم قرار است مثل انیمیشن بتمن: بازگشت شوالیه تاریکی در دو قسمت منتشر شود. به راستی که گنجاندن کل داستان کمیک هالووین طولانی-- دست و پنجه نرم کردن یک بتمن تازه کار با معمای یک قاتل سریالی، کاپیتان جیم گوردون، دستیار دادستان هاروی دنت و خانواده ی مافیایی فالکونه-- در یک انیمیشن 80 دقیقه ای کار آسانی نبود. به همین خاطر میتوان گفت تقسیم کردن این انیمیشن اقتباسی به دو قسمت بهترین ایده بوده است. و با توجه به اینکه قسمت دوم چند ماه دیگر منتشر میشود طرافداران نباید نگران منتظر ماندن طولانی مدت باشند.

 

 

این دو قسمت شدن مزیت های دیگری هم برای این اثر داشته است، این تفکیک شدن به داستان اجازه ی تنفس بیشتر داده و حتی در برخی موارد مثل پرداختن بیشتر به یک سری از شخصیت های فرعی، باعث شده تا این انیمیشن از منبع اقتباس خود پیشی بگیرد و در ملموس کردن شخصیت پردازی ها حتی بهتر از کمیک عمل کند. اما این بهتر عمل کردن به هیچ وجه در وفاداری این اثر به منبع اقتباسش تاثیر منفی نگذاشته... موردی که در انیمیشن های قبلی دیسی به وضوح دیده میشد، اما خوشبختانه در انیمیشن های اخیر دیسی وفاداری بیشتری به چشم میخورد.

 

مورد جالبی که در این انیمیشن وجود دارد نقطه ای است که در آن قسمت اول به پایان میرسد، در حقیقت سازندگان به خوبی توانسته اند که کمیکی به عظمت هالووین طولانی را دقیقاً از نقطه ای مناسب به دو قسمت تقسیم کنند... اما در این تفکیک کردن ها و بخش بندی ها اشکالاتی هم به چشم میخورد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست، یکی از انتقاداتی که به این انیمیشن وارد است، کات خوردن ها و پرش های زمانی نامعلوم بین مناسبت های داستان است. اگر فواصل زمانی داخل داستان بهتر به تصویر کشیده میشد واقعاً بهتر بود، البته که معلوم نیست... شاید بعد ها با یک نسخه ی طولانی تر و به اصطلاح director’s cut از این انیمیشن همین ایراد های جزئی هم رفع شد.

 

با اینکه وفاداری به منبع اقتباس در انیمیشن هالووین طولانی موج میزند اما این اثر مسیر جداگانه ای را هم برای خودش میسازد. در بسیاری از صحنه ها، جملات و دیالوگ ها مستقیماً از روی کمیک اقتباس شده اند اما با این حال برخی از صحنه ها در انیمیشن طولانی تر شده اند و برای مثال انیمیشن برای جذاب تر شدن داستانش، تحقیقات بتمن را با صحنه های مهیج بیشتری مخلوط کرده و تحویل مخاطب داده است. شاید کسانی که قبلاً کمیک را خوانده اند هویت اصلی قاتل مرموز داستان را بدانند اما دیسی یک بار با انیمیشن بتمن: هاش به مخاطبانش ثابت کرد که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست...

نکاتی که انیمیشن بتمن: هالووین طولانی را به یک اثر شایسته تبدیل میکنند به همین جا ختم نمیشوند. میتوان گفت که انتخاب صدا پیشگان برای این انیمیشن یکی از بزرگترین نقاط قوتش است! صدا پیشگی Jensen Ackles به جای بتمن عالی است، چیزی که به خوبی در صدای بتمن این انیمیشن موج میزند... "جوانی و خامی" بتمن است، Jensen Ackles به اندازه ای خوب حس تردید و خام بودن را در صدای بتمن خلق میکند که مخاطب فقط با شنیدن صدای بتمن هم میتواند به اینکه بتمن قصه ی ما یک تازه کار است پی ببرد، شاید بتوان تنها ایراد گروه صدا پیشگی را شباهت صدای بروس وین و بتمن دانست اما در کل این نکته به اندازه ای آزار دهنده نمیشود که بخواهیم کار فوق العاده ی گروه صدا پیشگی این انیمیشن را نادیده بگیریم.

 

صدا پیشگی جوکر این اثر به عهده ی صدا پیشه ی جوان و نام آشنای جوکر یعنی Troy Baker بوده، صدا پیشگی بیکر در نقش جوکر روز به روز پخته تر شده است و با شنیدن صدایش در این انیمیشن باری دیگر با خود فکر کردم که مطمئناً بیکر جانشین لایقی برای مارک همیل افسانه ای است. صدای بقیه ی شخصیت های داستان کار صدا پیشگانی جدید است، اما یکی دیگر از صدا هایی که واقعاً جای تقدیر دارد صدای هاروی دنت است که توسط آقای Josh Duhamel انجام شده، در طی روند داستان مخاطب به خوبی میتواند شکل گرفتن جنون را در صدای هاروی دنت حس کند... واقعاً صدای هاروی دنت یکی از نکات قوت تیم صدا پیشگی این اثر به حساب می آید. اگر بخواهم باز هم از صدا پیشگان این اثر تعریف کنم نصف این نقد شامل تعریف و تمجید از تیم صدا پیشگی این انیمیشن میشود، به همین خاطر برای حرف آخر راجع به این مسئله فقط میخواهم به حضور کوتاه David Dastmalchian در نقش کلندر من اشاره کنم. (جدا از اینکه هنر نزد ایرانیان است و بس!)

شکل و شمایل انیمیشن هالووین طولانی درست مثل انیمیشین های آخر دیسی Justice Society: World War II و Superman: Man of Tomorrow است، شیوه ی طراحی جدید انیمیشن های دیسی اخیراً بسیار دل نشین تر از انیمیشن های گذشته ی دیسی است، جالب است بدانید طراحی های این انیمیشن اندکی به طرح های اصلی کمیک که کار تیم سیل بزرگ هستند شباهت دارند، اما این شباهت ها به اندازه ای نیست که بین طراحی های کمیک اصلی و این انیمیشن ارتباطی حس کنید. یکی از موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد طراحی شهر گاتهام است... مطمعناً اگر شما هم مثل من از طرفداران مجموعه ی Batman: The Animated Series باشید، طراحی شهر گاتهام انیمیشن هالووین طولانی برایتان چشم نواز خواهد بود.

 

حرف آخر: ممکن است که قسمت اول انیمیشن بتمن هالووین طولانی در لیست بلند بالای انیمیشن های کمپانی دیسی رتبه ی اول را کسب نکند اما بدون شک نسبت به انیمیشن های اخیر دیسی یکی از بهترین ها است. یک اثر فاخر که در عین وفاداری به منبع اقتباسش آغازگر مسیری تازه است. در آخر هم همانطور که گفتم گنجاندن کل داستان هالووین طولانی در یک انیمیشن برای سازندگان این اثر کاری نشدنی بوده است، پس امیدواریم که قسمت دوم این انیمیشن هم درست مثل قسمت اولش... خارق العاده باشد.

 

 

امتیاز: 8 از 10

 

نویسنده: امیر علی آصفی

 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار کمیک ایمیل خود را وارد کنید