اخبار و مقالات

چگونه سریال What If…? می‌توانست از اینی که هست هم بهتر بشود؟ (بخش اول)

۲۶ مهر ۱۴۰۰ 0 951
توسط : کمیک فارسی

مقدمه: از زمانی که سریال انیمیشینی جدید مارول یعنی سریال What If…? شروع به پخش شدن شد مقاله های متعددی را برایتان در سایت منتشر کردیم، از مقاله هایی راجع به شخصیت های این سریال گرفته تا مقالاتی راجع به کمیک های اورجینال داستان های What If…? اما همیشه بعد از دیدن اپیزود های این سریال با خود فکر می کردم وقتی که مارول توانسته شاهکاری به این ظرافت و زیبایی خلق کند چرا پایش را از این هم فرا تر نگذاشته و از بسیاری موارد دیگر برای بهتر کردن سریال What If…? استفاده نکرده است؟ در حقیقت این سریال تا به همین جای کار هم جزو برترین سریال های دنیای کمیک بوک است اما بهانه ی نوشتن این مقاله توسط من این است که شاید مارول در فصل های بعدی این سریال از این ایده ها استفاده کند و فصل دومی حتی بهتر از فصل اول سریال What If…? برای طرفداران دنیای سینمایی مارول بسازد، پس حتماً با ما در قسمت اول از این سری مقالات دو قسمتی همراه باشید...

 

مارول می تواند دنیای انیمیشنی دیسی را هم بر سر اقتباس کمیک ها به چالش بکشد!

از زمانی که دنیای سینمایی مارول شروع شد کمپانی دیسی در خیلی از میادین نبرد از رقیب دیرینه اش مارول عقب افتاد، از ساختن فیلم های سینمایی فاخر گرفته تا درست کردن یک دنیای سینمایی اختصاصی برای شخصیت هایش که کم کم این امر در فروش کمیک های کمپانی دیسی هم تاثیرش را نشان داد و مارول به سرعت در فروش کمیک بوک هم از دیسی پیشی گرفت. اما از همان ابتدای این رقابت دیسی در یک مورد برتری خودش را نسبت به مارول حفظ کرده بود و آن هم دنیای انیمیشنی اش بود، دیسی در طی این سال ها انیمیشن های خارق العاده ی زیادی به طرفدارانش تحویل داده بود، از انیمیشن بتمن و نقاب سرخ گرفته تا همین اواخر که انیمیشن خارق العاده ی بتمن: هالویین طولانی را در دو قسمت منتشر کرد و ما در سایت برای شما هر دو قسمتش را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. دلایل موفقیت دنیای انیمیشنی دیسی نسبت به مارول را شاید بتوان مواردی زیادی دانست اما بدون شک مهم ترین آنها پایبندی انیمیشن های دیسی به کمیک های اقتباسی شان است. اما شاید بتوان اشکال سریال What If…? را این دانست که به اقتباس از داستان ها و اتفاقات دنیای سینمایی مارول پرداخته است و نه کمیک های مارول! شاید اگر مارول در فصل های آینده ی سریال What If…? به اقتباس از داستان های اورجینال خود کمیک های What If…? بپردازد بتواند دیسی را در دنیای انیمیشن هم دچار چالش کند و رقابت جالبی هم در این زمینه به وقوع بپیوندد.

 

مارول میتواند پای شخصیت های جدید زیادی را به دنیای تصویرش باز کند!

تا به اینجای کار دنیای سینمایی مارول، این سرکت شخصیت های زیادی را از کمیک هایش به مخاطبین تصویر و سینما معرفی کرده است و می توان گفت که در این کار موفق بوده، اما روش معرفی مارول ممکن است برای شخصیت های آینده ای که می خواهد به دنیای سینمایی اش بیاورد جواب ندهد، منظورم روش معرفی هر شخصیت بوسیله ی فیلم اختصاصی خودش است. زیرا مارول همین حالا هم به اصطلاح کف گیرش به ته دیگ خورده و امسال در فاز جدید دنیای سینمایی اش مشغول ساختن فیلم از شخصیت های درجه سوم و چهارم کمیک هایش مانند شانگ چی و مون نایت است. اما سریال What If…? پتانسیلی بالایی برای معرفی بسیاری از شخصیت های تازه را دارد، اما مارول فقط در این سریال از شخصیت هایی که قبلاً در دنیای سینمایی اش آنها را معرفی کرده است استفاده نموده، ولی سریال What If…? بستر خوبی برای آزمون و خطا های مارول برای معرفی شخصیت های رده و پایین تر و درجه چندم تر است. امیدواریم تا در فصل های آینده ی What If…? شاهد معرفی شخصیت های فرعی اما جالبی همچون گوست رایدر و... باشیم.

 

فیلم های دنیای سینمایی مارول از نظر داستانی به خوبی کمیک های اورجینال نیستند!

از همان ابتدای مقاله به مهم ترین دلیل موفیت دنیای انیمیشنی دیسی اشاره کردم، پایبندی به کمیک ها! اما مارول بر خلاف اکثر انیمیشن های ساخته شده توسط کمپانی های کمیک بوکی در سریال What If…? منبع اقتباسش را دنیای سینمایی مارول قرار داده است و هیچ اشاراه ای به کمیک ها نکرده است. این امر در مواردی شاید مثبت باشد و بینندگان جدید تر را که فقط و فقط با فیلم های سینمایی مارول آشنایی دارند جذب کند اما طرفداران دو آتیشه ی مارول که در وحله ی اول شیفته ی کمیک های این شرکت هستند را به هیچ وجه ارضا نمی کند. زیرا داستان هایی که ما به شکل فیلم نامه در فیلم های سینمایی کمپانی مارول با آنها روبرو هستیم به خودی خود اقتباسی از روی کمیک های اصلی این شرکت هستند و از مارول انتظار می رود که در فصل های آینده ی سریال What If…? حداقل اشاراتی به خود سری کمیک های What If…? هم بکند و فقط فیلم ها را به عنوان منبع اقتباس اصلی قرار ندهد، زیرا بر هیچ کس پوشیده نیست که دنیای سینمایی مارول بعد از همه ی موفقیت هایش باز هم از دنیای اصلی کمیک های مارول هزاران قدم عقب تر است و بهتر است مارول هم مانند دیسی در قسمت انیمیشن سازی اش غنای دنیای کمیک بوکی اش را به رخ طرفدران و همچنین شرکت های رقیبش بکشد.

 

با اقتباس از دنیای سینمایی مارول عمر سریال What If…? هم کوتاه میشود!

ایراد بعدی ای که به نظرم باید در فصل های بعدی سریال What If…? رفع شود باز هم به موضوع منبع اقتباس باز می گردد، دنیای سینمایی مارول از سال 2008 میلادی و با فیلم آیرون من شروع شد، اما دنیای کمیک های مارول بعد از اولین کمیک های این شرکت در سال 1939 میلادی کارش را شروع کرد، پس عاقلانه تر این است که برای اقتباس یک اثر اللخصوص یک اثر سریال منبعی مورد اقتباس قرار بگیرد که طول عمر بیشتری داشته و بتواند داستان های بیشتری را تحویل مخاطبانش بدهد، در واقع مارول اگر بخواهد حتی فصل های بعد هم فقط و فقط از دنیای سینمایی اش اقتباس کند شاید بتواند تا یک فصل دیگر سریال What If…? را تولید کند زیرا در حتی در دنیای سینمایی مارول هم آنقدری داستان روایت نشده که بتوان تا فصل ها از آن اقتباس کرد. پس میتوان گفت این موضوع به نفع خود مارول هم هست که از کمیک هایش برای اقتباس استفاده کند و سریالی به این محبوبی را کم عمر نکند. تصور کنید اگر مارول بجای بسنده کردن به داستان های اونجرز دنیای سینمایی اش یعنی فقط داستان های اونجرز 1، عصر اولتران، جنگ های بی نهایت و پایان بازی از داستان های اونجرز در کمیک های اصلی اونجرز استفاده می نمود می توانست به طرفدران چه آثار جذابی را تحویل بدهد!

 

سری کمیک های What If…? خودشان به تنهایی یک منبع اقتباس عالی هستند!

قبلاً هم در مقاله ی "10 کمیک عجیب مارول در داستان های What If" برایتان از عجیب و غریب بودن داستان های What If…? گفته بودم اما آیا تا بحال دقت کرده اید که فقط از دل خود کمیک های What If…? چه داستان هایی را می توان در دنیای انیمیشنی مارول روایت کرد؟ زمانی در بین طرفدران داستان های کمیک های What If…? مارول این ایده مطرح بود که میتوان از کمیک های What If…? چندین و چند فیلم سینمایی ساخت، پس در نظر بگیرید که این کمیک های چه پتانسیل بالایی دارند و در حقیقت ساختن یک قسمت سریال راجع به داستان های آنها مثل آب خوردن میماند. داستان های کمیک های What If…? به تنهایی میتوانند به جالب تر شدن مولتی ورس دنیایی سینمایی مارول هم کمک کنند، ما قبل تر هم رگه هایی از این موضوع را در سریال لوکی دیده بودیم، استفاده از شخصیت هایی که از کمیک های What If…? مارول اقتباس شده بودند، شخصیت هایی مانند نسخه تمساح شده ی خدای شرارت یعنی لوکی! پس امیدواریم که در فصل های آینده ی سریال What If…? هم شاهد حضور شخصیت هایی از این دست باشیم زیرا مارول در سریال لوکی هم امتحانش را پس داده و بسیاری از طرفدان هنوز هم عاشق لوکی تمساح شده اند...

 

منتظر قسمت دوم و پایانی این مقاله باشید...

 

نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

شما برای بهتر شدن سریال What If…? چه ایده ای دارید؟

آیا از سریال What If…? لذت برده اید؟

 

نویسنده: امیرعلی آصفی

اشتراک خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار کمیک ایمیل خود را وارد کنید