اخبار و مقالات

10 چیزی که باید راجع به واچرها بدانید

۰۴ مهر ۱۴۰۰ 0 1917
توسط : کمیک فارسی

مقدمه: همانطور که می دانید چند هفته ای است که سریال انیمیشنی جدید مارول یعنی سریال What If شروع به پخش شدن کرده و از همین ابتدا سر و صدای زیادی را به پا کرده است، این سریال از همان قسمت آغازینش به معرفی یک نژاد کلیدی و مهم در دنیای کمیک های مارول یعنی واچر ها می پردازد. همانطور که خوانندگان پر و پا قرص کمیک های مارول می دانند واچر اصلی داستان های مارول Uatu نام دارد و در این سریال هم اولین واچری که ما با آن آشنا می شویم Uatu است، تاریخچه ی معرفی واچر ها در دنیای کمیک های مارول به کمیک های اختصاصی چهار شگفت انگیز باز می گردد. در واقع بعد از آپریل سال 1963 که Uatu در شماره ی 13ام از کمیک های چهار شگفت انگیز به خوانندگان معرفی شد، از آن به بعد تمامی وقایع مهم کمیک های مارول در سایه ی حضور نژاد واچر ها اتفاق افتاده است، برای همین امروز تصمیم گرفتیم تا در کمیک فارسی شما را با این نژاد مهم کمیک های مارول بیشتر آشنا کنیم تا بعد از خواندن این مقاله با لذت بیشتری به خواندن کمیک و دیدن سریال های مارول مشغول بشوید...

 

10- قدرت های کیهانی

از آنجا که واچر ها همیشه در داستان های مارول نقش دست های پشت پرده را داشته اند و یا اگر بخواهم واضح تر بگویم همیشه مانند یک تماشاگر برای رخداد های دنیای ماورل عمل کرده اند، بسیاری از طرفداران کمیک های مارول فکر میکنند که واچر ها قدرت خارق العاده ای ندارند و در اصل فقط وظیفه ی نظارت بر اتفاقات را دارند، اما اصلاً این طور نیست. واچر ها را میتوان در لیست قدرتمند ترین موجودات دنیای مارول قرار داد! واچر ها از هوش خارق العاده ای بهره مند هستند و همین هوش دانایی آنها به آنان اجازه ی دیدن آینده و دنیا های مختلف را می دهد. آنها همچنین قادر به تجزیه و تحلیل تمامی چیز هایی که در آینده و دنیا های دیگر می بینند هستند و در واقع مغرشان اتفاقات احتمالی را زودتر از اینکه اتفاق بیافتند پیش بینی میکند.

 

9- پروسیلیسانس ها (The Prosilicans)

پروسیلیسانس ها یکی از نژاد های باستانی دنیای کمیک های مارول هستند، پروسیلیسانس ها نژادی بودند که در سیاره ی خود در یکی از نقاط دور دست کهکشان به خوبی و خوشی مشغول زندگی بودند تا وقتی که سر و کله ی یک نژاد پیشرفته تر پیدا شد و آن موجودات پیشرفته شروع به ارتباط برقرار کردن با آنها نمودند، درست حدس زدید، آن موجودات "واچر ها" بودند. واچر ها به پروسیلیسانس ها نحوه ی استفاده از قدرت ها هسته ای را آموزش دادند، اما پروسیلیسانس ها به اندازه ای پیشرفته و باهوش نبودند تا از قدرت هسته ای به درستی استفاده کنند، اگرچه پروسیلیسانس ها موفق به ساخت سلاح های هسته ای هم شدند اما سر آخر آن سلاح ها به قیمت نابودی خود پروسیلیسانس ها و تمدنشان تمام شد...

 

8- Uatu واچر اعظم

اولین واچری که خوانندگان کمیک های دنیای مارول با آن آشنا شدند Uatu نام داشت. Uatu اولین بار در داستان های چهار شگفت انگیز و در شماره ی سیزدهم از سری اول این کمیک ها معرفی شد. در واقع از همان ابتدا رابطه ی عجیبی بین گروه چهار شگفت انگیز و نژاد واچر ها به واسطه ی Uatu بوجود آمد. چهار شگفت انگیز اولین کسانی بودند که بعد از مواجهه با Uatu، وی حافظه شان را پاک نکرد. زمانی که چهار شگفت انگیز روی قسمت آبی ماه با Uatu ملاقات کردند با وی دوست شدند و حتی بعد از مبارزه با رد گوست روی ماه هم به دوستی شان با Uatu ادامه دادند...

 

7- آمدن گالاکتوس

همگی شما با گالاکتوس آشنا هستید، موجودی خبیث در دنیای کمیک های مارول که همچون یک بلای آسمانی ظاهر میشود و شروع به بلعیدن دنیا ها میکند. اما چرا اسم گالاکتوس به میان آمد، به این خاطر که زمانی که گالاکتوس برای بلعیدن زمین می آمد Uatu مانند همیشه موظف بود که از هیچ اتفاقی جلوگیری نکند و به رسالت واچری خودش یعنی فقط نظاره گر بودن پایبند باشد، اما این اتفاق به اندازه ای وحشتناک بود که حتی Uatu هم پیمان مقدس خودش را شکست! وی حتی سعی کرد تا سیاره زمین را از دید گالاکتوس پنهان کند،این اولین باری بود که یک واچر روی پیمان مقدس خودش پا می گذاشت، اما Uatu حتی از این هم فراتر رفت و هیومن تورچ را برای دستیابی به سلاحی که می توانست گالاکتوس را نابود کند راهنمایی نمود و نشان داد اگر مسئله ی نابودی یک دنیا هم در میان باشد یک واچر هم می تواند به یک قهرمان تبدیل شود!

 

6- دستگاه آلتمیت

جالب است بدانید که گروه چهار شگفت انگیز تنها کسانی نبودند که در دنیای مارول توانستند با یک واچر و بخصوص Uatu ارتباط برقرار کنند، در شماره ی 73 و 74 اولین سری کمیک های هالک هم این اتفاق افتاد. یکی از دشمنان هالک به نام لیدر قصد دستیابی به "دستگاه آلتمیت" را داشت، حالا شاید برایتان این سوال پیش بیاید که دستگاه آلتمیت چیست؟ باید بگویم دستگاه آلتمیت یک دستگاه ویژه ساخته ی دست واچر ها است که تمامی اطلاعات عالم را درون خودش دارد. زمانی که لیدر قصد دستیابی به این دستگاه را داشت ناگهان Uatu در یک چشم به هم زدن هالک و لیدر را به روی ماه تلپورت کرد و آنها را به مبارزه با یکدیگر وادار کرد و نتیجه ی آن مبارزه هم شکست لیدر بود، زمانی هم که هالک قصد داشت از این دستگاه استفاده کند، Uatu او را به روی زمین تلپورت کرد.

 

 

5- دادگاه Uatu

جالب است بدانید که Uatu در دنیای کمیک های مارول همیشه هم نقش نظاره گری را ایفا نکرده است و حتی در دوره ای یک قاضی هم بوده است! در شماره 37 و 38 کمیک های کاپیتان مارول زمانی که بین کاپیتان مارول و یک گروه از بیگانه های نژاد کری جنگی در گرفته بود و سر انجام معلوم شد که حق با کری ها بوده است، بنا بر این Uatu کاپیتان مارول را در محضر دادگاه عالی واچر ها محاکمه کرد و او را محکوم نمود! در این کمیک بعد از مدت ها خوانندگان متوجه شدند که قهرمانان مارول تحت نظارت یک داداگاه و محکمه به نام دادگاه عالی واچر ها هستند و در صورت تخلف مجازات خواهند شد.

 

4- چه میشد اگر داستان های "چه میشد اگر" راوی خودش را از دست میداد؟!

جالب است بدانید فلسفه ی داستان های چه میشد اگر حتی به راوی این داستان ها هم رحم نکرده است، بله منظورم واچر نام آشنای دنیای مارول و البته راوی داستان های کمیک های چه میشد اگر یعنی Uatu است. در شماره 400 از کمیک های جدید چهار شگفت انگیز این گروه دوست داشتنی باری دیگر با Uatu ملاقات کردند اما اینبار Uatu از مقام خودش اخراج شده و بود هچنین از مقام خودش به عنوان راوی داستان های چه میشد اگر، خلع شده بود. البته نگران نباشید در طول این سال ها Uatu پستی و بلندی های زیادی همچون خلع عنوان و طرد شدن از میان واچر ها را تجربه کرده است اما همچنان در قلب خوانندگان کمیک های مارول جای دارد.

 

3- اولین نسل واچر ها

در سال 2020 مارول ایونتی تحت عنوان Empyre منتشر کرد، در این ایونت اطلاعات زیادی راجع به واچر ها منتشر شد و بعد از سری کمیک های گناه اصلی مارول این ایونت یکی از معدود ایونت هایی بود که حول محور نژاد واچر ها داستانش را روایت میکرد، اما نکته ی مهمی که از این اوینت به خوانندگان منتقل شد این بود که برملا شد واچر ها اولین نسلی از موجودات بودند که از ابتدای آفرینش خلق شدند و به موجودات روی زمین برای کسب علم و دانش و ترقی در زمینه ی ساخت سلاح و تکنولوژی کمک های فراوان کرده اند.

 

2- 1602

همانطور که اشاره کردم خوانندگان کمیک های مارول برای اولین بار در سال 1963 با Uatu آشنا شدند و مصبب این آشنایی هم گروه چهار شگفت انگیز بود، اما در تاریخ خود دنیای مارول اولین حضور Uatu سال 1963 و در کمیک های چهار شگفت انگیز نبود؛ بلکه حضور Uatu در کمیکم های مارول به سال 1602 میلادی باز میگردد! Uatu در آن داستان زمانی که کاپیتان آمریکا در انگلیس دوران الیزابت اول گیر می افتد، چهره اش را به دکتر استرنج نشان می دهد و بعد از آن هم مانند همیشه خودش را کنار میکشد و به تماشا مشغول میشود. در آن داستان نهایتاً دکتر استرنج موفق میشود تا کاپیتان آمریکا را به زمان حال باز گرداند اما اتفاقی مهمی که در آن داستان می افتد همین ملاقات جادوگر اعظم، یعنی دکتر استرنج با واچر اعظم Uatu است.

 

1- دنیای آلتمیت

همانطور که می دانید دنیای کمیک ها مارول هم مانند تمام دنیا های کمیک بوکی دیگر برای خودش یک مالتی ورس عظیم با زمین های مختلف و دنیا های گوناگون دارد، اما نمی توان اینکه دنیای آلتمیت مارول یکی از جذاب ترین این دنیا ها است را انکار کرد، و باید بدانید که واچر های دنیای آلتمیت مارول هم با تمامی واچر های دیگر مولتی ورس ماورل فرق می کنند! در دنیای 1610 یا همان دنیای آلتمیت کمیک های مارول واچر ها دیگر موجودات غول پیکر کیهانی نیستند، در دنیای آلتمیت واچر ها به شکل تابوت های سنگی با یک چشم وحشتناک قرمز رنگ هستند! این واچر ها هم مانند واچر های دنیای اصلی فقط نظاره گر هستند و در هیچ اتفاق و رخ دادی دخالت نمی کنند اما جالب است بدانید که توانایی حرف زدن آنها به واسطه ی میزبانانی است که آنها تسخیر میکنند! حتی جالب است بدانید که سو استورم یا همان زن نامرئی گروه چهار شگفت انگیز هم در دنیای آلتمیت یکی از میزبانان واچر های این دنیا بوده است!

 

نظرتان راجع به موارد این لیست چه بود؟

به نظر شما باز شدن پای داستان های What If به دنیای سینمایی مارول اتفاق مثبتی است؟

نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید؟

 

نویسنده: امیرعلی آصفی

اشتراک خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار کمیک ایمیل خود را وارد کنید