نام اصلی : | Doctor Aphra |
---|---|
خاستگاه : | نامعلوم |
سکونت : | نامعلوم |
گونه : | انسان مونث |
انتشارات : | Marvel |
اولین نقش آفرینی : | Star Wars: Darth Vader #3 2015 |
خلق شده توسط : | کِیرِن گیلِن |
تیم ها : | ارتش امپراتوری، گروه دکتر آفرا ، گروه رباتیک گوترا |
سلاح ها : | ربات های بی تی و تریپل زیرو (BT-1 و 0-0-0) |
قدرت ها : | باستان شناس و دزد حرفه ای، دانشمند رباتیک |
دکتر چری لونا آفرا یکی از شخصیتهای جنگ ستارگان است که برای اولین بار در کمیک جنگ ستارگان: دارث ویدر #3 در سال 2015 ظاهر شد. خالق این شخصیت کیرون گیلن و طراح آن سالوادور لاروکا بود. این شخصیت بسیار مورد توجه طرفداران جنگ ستارگان قرار گرفت و کمیکهای مستقلی به نام جنگ ستارگان: دکتر آفرا در دسامبر 2016 از شخصیت او منتشر شد. او باستانشناس مجرمی است که ابتدا برای دارث وِیدِر کار میکرد؛ اما بعدها با یک خودکشی نمایشی خود را از دید دارث ویدر مخفی کرد و ماجراجوهای خود را به همراه 2 ربات همراهش در کهکشان آغاز کرد. دکتر آفرا یکی از شخصیت های مستقل کمیکهای جنگ ستارگان است و از دنیای فیلم به دنیای کمیک وارد نشده است.
سال 2019 کمیک جنگ ستارگان: دکتر آفرا نامزد جایزهی بهترین کمیک از جشنواره Glaad Media شد. این کمیک دوباره در سال 2020 نامزد بهترین کمیک شد و این بار در 30 جولای 2020 برندهی این جایزه شد.
دکتر آفرا یک دکتر باستان شناس است که پدر و مادرش به ترتیب کورین و لونا آفرا بودند. او نام میانهی لونا را در سال 24 ق.ن.ی برای خود انتخاب کرد. پدر آفرا یک دانشمند بود که به تحقیق دربارهی اشیای باستانی میپرداخت. آفرا با علاقه کار پدر را دنبال میکرد. پدر آفرا به دنبال راهی برای پایان جنگ کلونها بود و همین باعث اختلاف میان او و همسرش شد. لونا، آفرا را با خود به خانهای در جنگل میبرد. بعدها گروهی از مهاجمان به خانهی آنها حمله میکنند و آفرا پنهان میشود؛ اما مادرش توسط آنها کشته میشود. آفرا از پدرش کینه به دل میگیرد و سرانجام خانه پدرش و تمام تحقیقات او را آتش میزند.
آفرا بعدها توسط گروه ربات های گترا (Droid Gotra) استخدام شد که یک سازمان نظامی جداییطلب بود که خواهان پایان یافتن جنگ کلونها بود. آفرا که در کار با اسلحههای گوناگون و تکنولوژیهای فضایی تبحر داشت، جذب این سازمان شد. یکی از ماموریتهای او سرقت دستورالعملهای هویت ماتریکس باستانی 0-0-0 بود. هدف آنها این بود که با سرقت این اطلاعات یک نمونهی منحصربهفرد از ربات BT-1 را برای این سازمان بسازند و کارخانهی متروک خود در صحرای جنوسیس را احیا کنند.
آفرا نمونهی اولیه ربات BT-1 را در محلی نزدیک به پایگاه تحقیقاتی تارکین پیدا کرد. ربات BT-1 تا قبل از تخریب شدن در این پایگاه نگهداری میشد. BT-1 خاموش شده بود و روشن نمی شد. ظاهرا تنها زبانی که این ربات با آن صحبت می کرده، سال ها قبل همزمان با از بین رفتن پایگاه تارکین، نابود شده بود.
آفرا در ماموریت بعدی خود برای پیدا کردن تراشه ماتریکس 0-0-0 به منطقه فضایی کالیداهین سفر کرد.از تراشه ماتریکس 0-0-0 در این مکان نگهداری و محافظت می شد. آفرا آژیر خطر محل نگهداری آن را از کار انداخت و بدون دردسر تراشه 0-0-0 را بیرون آورد؛ اما در هنگام برگشت گرفتار دام محافظین سیاره شد و اصرار کرد که تراشه 0-0-0 باید در فعالیتهای نظامی استفاده شود و نه برای نگهداری در موزه. ویدِر در نهایت او را نجات میدهد و آفرا هم شجاعانه در آخرین لحظه تراشه ماتریکس را از نابودی نجات میدهد.
وِیدِر موفق شد که با کمک کامپیوتر خود، قفل تراشه ماتریکس 0-0-0 را باز کند. آفرا اطلاعات هویتی تراشه ماتریکس را در مغز یک ربات فعال و او را راه اندازی کرد. سپس از او خواست که با زبان باستانی Tarkin با BT-1 صحبت و او را راه اندازی و بیدار کند.ربات Triple-zero، ربات BT-1 را بیدار میکند؛ اما او با دیدن وِیدِر و آفرا به آنها حمله میکند؛ Triple-zero او را آرام و آفرا و ویدِر را استادان جدید BT-1 معرفی میکند.
دکتر آفرا از طرف دارث وِیدِر بعد از نبرد یاروین، به همراهی ربات های خود، BT-1 و 0-0-0، استخدام میشوند تا برنامههای او را به جلو ببرد. او ماموریتهای زیادی را برای لرد سیاه انجام میدهد؛ اما زمانیکه لرد وِیدِر قصد کشتن او را میکند؛ تظاهر به مردن میکند و همراه با دو یار خود در کهکشان سرگردان میشود.
آفرا در زمینهی فناوری ربات ها و تکنولوژیهای مربوط به اسلحه تبحر دارد. همچنین به اسلحههای شخصی و دستسازههای جِدای علاقهمند است. آفرا با سفینهی انحصاری خود به نام Ark Angel سفر میکند؛ دور این سفینه یک نقاشی سفید و آبی کشیده شده است. او زنی خودخواه، نامطمئن و غیرقابلپیشبینی است. سایت SyFyWires این شخصیت را یک ضدقهرمان معرفی میکند که حالتهای عصبی هان سُلو و کاریزمای لاندو کالریسیان را به طور همزمان دارد؛ اما از این دو شخصیت بیشتر برخلاف قوانین عمل میکند. او علاقهی دیوانهواری به کشف وسایل و ابزارهای قدیمی دارد. طنز کلامی او و شیوهی کدگذاری برای کلماتی که به کار میبرد از ویژگیهای اساسی او است. خوانندههای کمیکهای آفرا هیچ وقت نمیتوانند فکر او را بخوانند. اگر چه بعضی گمان میکنند که آفرا به خاطر نبوغش همواره راه درست را انتخاب میکند؛ اما او اشتباه هم میکند و تصمیم غیرمنتظره و عجولانه میگیرد.
خالق این شخصیت کِیرن گیلِن این شخصیت را با الهام از کاراکتر باستانشناس معروف ایندیانا جونز، خلق کرده است. او میگوید که آفرا در واقع مابین یک شخصیت شرور و یک شخصیت خوب قرار دارد. از نظر نویسنده او واقعا شخصیت بامزهای دارد؛ اما در بعضی قسمتها به شدت تاریک و سیاه میشود. از نظر گیلِن آفرا در واقع وجه دیگر دارث وِیدِر است. او چیزهایی را میگوید که ویدِر نمیتواند بگوید. وِیدِر هیچ وقت جُک تعریف نمیکند. پس باید آفرا باشد که فضای تلخ کمیک را تلطیف کند؛ اما آفرا زمانیکه یک رهبر است، تغییر میکند و به یک شخصیت جدی تبدیل میشود که ممکن است اطرافش اتفاقات مرگباری رخ دهد.
آفرا یک جنایتکار مشهور در کل کهکشان است. هان سُلو او را یک رقیب باهوش و توانمند میدانست. حتی دارث وِیدِر تواناییهای او را ستایش میکند. او به پدرش اعتراف کرد که تجربیات زیادی را با ورود به اماکن ممنوعه و سرقت اموال با ارزش و باستانی کسب کرده است. او شخصیتی باهوش و منحصربهفرد است و توانایی نجات خود را دارد. مثلا توانست با تظاهر به مردن خود را از دست دارث وِیدِر نجات دهد.
آفرا یک دانشمند است و ابزار او به نوعی مغزش است و سلاح معمول جنگهای کهکشانی. دو رباتی که او به زندگی برگردانده است؛ یعنی ربات 0-0-0 و BT-1، ابزارهای دیگر او هستند که در هنگام خطر از او محافظت میکنند. Ark Angel هم سفینهی او است.
برای ثبت نظر ابتدا به سایت وارد شوید!